Onko Raamatussa kohtaa, missä kerrotaan enkeleiden sukupuoli? Monilla enkeleillähän on nimet (esim. Gabriel), mutta ne ovat pelkästään miesten nimiä.
Ilmestyessään ihmisille, enkelit ovat olleet miehen hahmossa. Heistä myös käytetään miespuolista persoonapronominia. Raamatussa mainitaan nimeltä vain kaksi enkeliä, Gabriel ja Mikael.
Sitä, onko enkeleillä sukupuoli, ei sanota Raamatussa suoraan. Joistakin kohdista on päätelty, että he olisivat sukupuolettomia olentoja. Esimerkiksi Markuksen evankeliumin luvussa 12 jakeessa 25 sanotaan: “Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niin kuin enkelit taivaissa.” Tämän kohdan perusteella voidaan sanoa ainakin se, että taivaassa ei ole avioliiton instituutiota. Mutta kohta ei varsinaisesti puhu mitään enkelien sukupuolesta.
Sen sijaan esimerkiksi Mooseksen kirjasta voi saada sen kuvan, että enkeleillä mahdollisesti olisikin sukupuoli. 1Ms 6:1-2 “Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.” Nämä ‘Jumalan pojat’ ovat asiayhteydestä päätellen langenneita enkeleitä, sillä heidän vaikutuksestaan väkivalta ja siveettömyys lisääntyi maan päällä niin, että Jumala katsoi parhaaksi tuhota koko ihmiskunnan – kahdeksaa ihmistä lukuun ottamatta. Jos nämä ‘Jumalan pojat’ eivät olleet enkeleitä, niin mitä sitten? Jos he olivat enkeleitä, he eivät olleet ainakaan hyviä.
Kun enkelit ovat Raamatun lehdillä ilmestyneet ihmisille, ne ovat aina ottaneet miehen hahmon – ei koskaan naisen. Heistä myös käytetään aina maskuliinista persoonapronominia. Näin silloinkin kun kyseessä on esimerkiksi Hesekielin ja Johanneksen näyssään näkemät kerubit tai serafit, joita ei oikein voi ajatella sen enempää miehen kuin naisenkaan hahmoisiksi. Sen sijaan New Agen piirissä suosion saaneet enkelikokemukset liittyvät lähes poikkeuksetta naishahmoisiin enkeleihin. Yhtä vähän Raamatun kanssa sopusoinnussa ovat suositut kiiltokuvien lapsienkelihahmot, joilla on punaiset posket ja siivet niskassa.Lisäksi vain tietyissä kohdin enkeleillä mainitaan olevan siivet. Serafit (Jes 6:2; Ilm 4:8) ja kerubit (Hes 1:6) ovat siivellisiä olentoja. Vanhan testamentin mukaan kerubit “kannattavat Jumalan valtaistuinta”ja serafit ovat Jumalan läsnäolon enkeleitä. Sen sijaan muiden enkeleiden yhteydessä ei puhuta siivistä. Kun esimerkiksi apostolit näkivät Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen kaksi miestä valkeissa vaatteissa, näillä enkeleillä ei ollut siipiä (Apt 1:10-11). Myöskään enkeli Gabrielilla ei sanota olevan siipiä.Raamatussa mainitaan vain kaksi enkeliä nimeltä – Gabrielin lisäksi Mikael. Kaikki muut enkelien nimet nousevat enemmän tai vähemmän kristillisestä mytologiasta. Enkelien ympärillä on kaiken kaikkiaan aika merkillinen käsitysviidakko. Esimerkiksi Raamattu ei opeta, että kaikilla ihmisillä olisi oma enkeli. He ovat palvelukseen lähetettyjä henkiä niitä varten, jotka perivät autuuden – eli uskovia varten.
Vastaaja: Jarmo Sormunen