Melkisedek, jonka nimi tarkoittaa ”Vanhurskauden Kuningas”, oli Heprealaiskirjeen ja Ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan Saalemin eli ”Rauhan” kuningas. Hp 6:1-3 ”Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas, Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet; jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niin kuin hänen nimensäkin merkitsee, on ”vanhurskauden kuningas” ja sen lisäksi vielä ”Saalemin kuningas”, se on ”rauhan kuningas”; jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava – hän pysyy pappina ainaisesti.”Melkisedek ei siis ei polveutunut inhimillisistä vanhemmista eikä tavallisesta suvusta. Hänellä ei ollut päivien alkua eikä loppua. Hän toi Aabrahamille leipää ja viiniä. Aabraham taas antoi hänelle kymmenykset kaikesta.
Melkisedekin henkilöllisyyttä mietittäessä nousee esiin kaksi mahdollisuutta. Joko kyseessä oli todellinen ihminen, josta Raamattu ei tämän enempää kerro. Tällaisen henkilön olemassaolosta ei kuitenkaan kerrota muuten Raamatussa. Mikäli näin merkittävä ja kunnioitettu Jumalan ihminen olisi ollut olemassa, hänestä olisi pakko olla edes vähän enemmän ilmoitusta.Toinen ja varteenotettavampi vaihtoehto on se, että Melkisedek oli ennen ihmiseksi tuloaan inhimillisessä muodossa Aabrahamille ilmestynyt jumaluuden toinen persoona eli ns. pre-eksistenttinen Kristus.
Tällaisia ”kristofanioita” on Raamatussa muitakin. Esimerkiksi Aabrahamin kanssa Mamren tammistossa keskustelleista kolmesta vieraasta kaksi oli enkeleitä ja yksi Herra (2Ms 18:1-). Tämä ”Herra” oli ilmeisesti jumaluuden toinen persoona. Samoin vaikkapa kolmen Danielin kaveruksen kanssa tulisessa pätsissä kävellyt Jumalan pojan kaltainen oli ennaltaolevainen Kristus. Samoin oli laita Jaakobin painikaverin jne.
Kaikki se mitä Melkisedekistä kerrotaan Raamatussa viittaa hänen ainutlaatuisuuteensa ja ominaisuuksiin, joita oli vain Kristuksella. Tästä syystä uskon hänen olleen itsensä Kristuksen, jumaluuden toisen persoonan.
Vastaaja: Jarmo Sormunen